Ție, floarea mea de cireș
Citind cartea Ție, floarea mea
de cireș (coordonator Doina Maria Tudor, Editura PIM, Iași, 2021), m-am
întâlnit cu poeți pe care abia i-am cunoscut, cu poeți pe care îi cunosc din
alte cărți, m-am întâlnit cu întâmplări trăite de ei, dar și de mine, notate
sau uitate.
Autorii haikuurilor sunt: Ion
Cuzuioc, Gabriel Dragnea, Petru Ioan Gârda, Mircea Gordan, Florin Grigoriu, Nică
Janet, Eduard Mânecuță, Gheorghe Mizgan, Vasile Moldovan, Mihai Moldoveanu, Dan
Norea, Adrian Nicolae Popescu, Marin Rada, Ioan Mugurel Sasu, Constantin Stroe,
Teodor Laurean și Gheorghe Vicol.
Temele abordate sunt următoarele:
- prima
întâlnire
- cu drag, de
Dragobete
- sub cireșul
înflorit
- prima
îmbrățișare
- vântul
de-aprilie prin părul ei
- prin ploaia
de mai
- nectarul
buzelor
- doi iriși
minunați
- tandra
mângâiere
- sub teii
înfloriți
- rochia
înflorată
- sub cerul
senin de vară
- primul răvaș
de bun rămas
- lacrimi și
ploaia de toamnă
- ultima
îmbrățișare
- adio, floarea
mea de cireș!
Am găsit numeroase poeme reușite,
dar am ales câteva pe care să le adaug prezentării pe care am decis să o fac.
Unii vor spune că e o alegere subiectivă. Sunt haikuurile care se încadrează
stilului clasic, cel acceptat de majoritatea poeților care scriu haiku într-un
mod apropiat de cel japonez. Sunt în carte multe poeme frumoase, care au alt
stil. Despre acelea poate vor scrie alți autori.
pași șovăitori
pe alei troienite –
prima-ntâlnire
Petru I. Gârda
*
de Dragobete –
el și ea mână-n mână
la vârsta-treia
Mihai Moldoveanu
*
doi tineri sub cireș -
luna trage cu ochiul
printre petale
Dan Norea
*
vals în doi –
sub cireșul înflorit
lumina lunii
Marin Rada
*
desen pe iarbă –
două umbre uimite
mână în mână
Nică Janet
*
vântul prin cireși –
aprilie în părul ei
prinde petale
Mihai Moldoveanu
*
prin ploaia din mai…
doi îndrăgostiți și-o
singură umbrelă
Vasile Moldovan
*
Romanța veche
„nectarul buzelor i-a dat” –
și-al ei zâmbet.
Florin Grigoriu
*
vălul de cașmir
alunecă de pe chip –
doi iriși minunați
Eduard Mânecuță
*
un fluture alb
pe mâna iubitei…
tandră mângâiere
Constantin Stroe
*
teii în floare –
sub fereastra-i deschisă
serenadele
Adrian N. Popescu
*
rochie de flori
rochița rândunicii
încântă ochii
Mircea Gordan
*
nori la orizont –
rămâne doar seninul
din privirea ei
Ioan M. Sasu
*
o lacrimă grea –
bilet de despărțire
cu text umezit
Ioan M. Sasu
*
Pe strada noastră –
o femeie singură
și ploaia toamnei
Florin Grigoriu
*
bănci goale în parc –
pe mâna cu baston cad
lacrimi și ploaie
Ioan M. Sasu
*
șuierul prelung
al locomotivei…
ultima-mbrățișare
Vasile Moldovan
*
încorporare –
ultima îmbrățișare
în gara goală
Mihai Moldoveanu
*
pași printre frunze –
două poze alb-negru
tot mai departe
Adrian N. Popescu
*
Adio dragă…
rămâi și tu și marea
în inima mea
Constantin Stroe
*
Amintiri cu ea –
prin gândurile mele
pescăruși în zbor
Gheorghe Mizgan
În ultimul capitol al lucrării, trei
dintre poeții care au participat cu haiku la această lucrare fac mărturisiri.
Petru Ioan Gârda dezvăluie cum a scris un haiku ( culcat într-un lan - / flori
de mac imprimate / pe rochia ei ). Nică Janet povestește cum a descoperit
haikuul. Vasile Moldovan și intitulează mărturisirile „Amintiri estompate,
amintiri vii”, în care descrie cum nu a reușit să scrie un poem, cum ar fi avut
ocazia să scrie un text frumos, emoționant, dar condițiile nu i-au fost
favorabile. Citez: „În nopțile de insomnii îți aduci aminte întâmplări pe care
puteai să le transformi într-un haiku sau un senryu, într-o tanka sau haibun și
faptul că e trecut de miezul nopții te împiedică să te dai jos din pat și să te
așterni pe scris.” „Mi-e dor de acel poem, pe care nu am fost în stare să-l
scriu eu. Îmi voi face timp să merg la bibliotecă, să-l mai citesc o dată. El
constituie una dintre amintirile mele vii.” Acest ultim citat de referă la un
text pe care ar fi vrut să-l scrie, un text despre un veteran de război, care
era chiar tatăl poetului…
Vă invit să căutați și să citiți
cartea despre care am scris câteva cuvinte! Veți găsi multe poeme frumoase,
idei, descrieri de situații și întâmplări comune sau deosebite, moduri diferite
de a aborda acele teme pe care le-a stabilit coordonatoarea lucrării,
scriitoarea și traducătoarea Doina Maria Tudor. Veți avea bucuria de a ține în
mâini o carte cu aspect deosebit, o lucrare de artă, la care a contribuit și
talentul artistic al celor care și-au adus contribuția la realizarea lucrării.
Prin Maramureşul lui Mihai Hafia Traistă
Prezentare de RODICA LĂZĂRESCU, din revista VATRA VECHE, martie 2015
Cartea cu titlul Mulcom picurînd a apărut, în luna mai a acestui an, la Editura PIM din Iaşi.
În primul capitol, intitulat Ce este haiku-ul, autorul precizează: „... în încercările de faţă nu veţi găsi nici definiţii ale haiku-ului, pe cât de pedante, tot atît de simpliste, şi nici reguli pentru a compune haiku pe care le prescriu felurite publicaţii. Veţi putea însă să aruncaţi o privire în interiorul micului poem observîndu-i resorturile intime care îl fac să fie viu şi plin de duh.” Sunt tratate problemele legate de kigo, text, figuri de stil... Tematica nu e tratată doar teoretic, ci sunt date şi foarte multe exemple. De altfel, o mare parte din conţinutul capitolului este publicată pe Agonia, în diferite perioade, şi diferite articole.
Capitolul al doilea, Interferenţe, tratează legături, asemănări, apropieri între arii culturale care par ireconciliabile. Aici veţi găsi: Divergenţe şi convergenţe între mentalitatea poetului occidental şi al celui oriental, Taine şi tîlcuri, Patosul lucrurilor, Prezentarea flegmatică, Starea de spirit ironică, Hipocren şi haiku.
Capitolul Studii tematice analizează modul în care se scrie haiku în ţara noastră, dat fiind că activitatea e destul de vie, în special în ultimii douăzeci şi cinci de ani. După părerea autorului, „ Merită, de asemenea, să fie discutate chestiuni legate de structura şi tehnica haiku-ului cu aplicaţie la ceea ce s-a scris pînă acum în limba română.”
Un capitol interesant este cel intitulat Cum am scris poemul. Corneliu Traian Atanasiu notează: „Scrierea unui haiku poate fi o adevărată aventură, iar mărturisirea autorului despre cele petrecute din momentul inspiraţiei pînă la finalizarea poemului, poate fi de real folos celor care sînt mai fericiţi să audă o poveste vie decît să bîiguiască reguli zaharisite şi sfoiegite perpetuate oral de cei care le-ar fi auzit şi ei de la alţii.”
Şi capitolul Poeme comentate este util unui cititor de haiku, dar şi unei persoane care încearcă să înţeleagă sau chiar să scrie haiku. Autorul notează: „Comentarea unui poem este în primul rînd dovada faptului că l-ai înţeles, că i-ai surprins acel resort intim care-i asigură originalitatea şi că doreşti să împărtăşeşti şi altuia bucuria ta. Cel care vrea să înveţe ce este haiku-ul o poate face cel mai lesne citind comentarii. Nu comentarii pedante şi savante, ci interpretări mai curînd subiective şi impresioniste care să mărturisească conlucrarea comentatorului la înfiriparea sensului, calea aparte pe care el a ajuns la miezul poemului şi pe care o poate povesti şi altuia. / Un comentariu bun în acest sens este citire asistată. Îndrumare şi încurajare a cititorului să aibă încredere în capacitatea sa de a căuta şi găsi singur drumul pe care sensul i se poate dezvălui dacă pleacă de la experienţa sa.”
Răsfoind cartea, am înţeles de ce nu s-a grăbit Corneliu să debuteze. Această lucrare de dimensiuni apreciabile, 266 de pagini, a fost scrisă în mai mulţi ani, dar a adunat în ea tot ceea ce e important să ştie un poet care scrie haiku, tot ce e necesar pentru a înţelege un poem de mici dimensiuni, care adună esenţa dintr-o situaţie, dintr-un eveniment. Materialul este bine structurat, ideile sunt exemplificate cu poeme sau versuri ale autorului lucrării sau ale unor poeţi, volumul mare de selecţie şi sortare este o dovadă a muncii depuse de autorul cărţii, muncă făcută cu seriozitate şi foarte multă răbdare, meticulozitate chiar. Omul, scriitorul Corneliu Traian Atanasiu, a luat ceva din calităţile haiku-ului. A avut, totuşi, un fond pe care haiku-ul s-a pliat.
Sper că v-am provocat, măcar pe unii, să citiţi cartea Mulcom picurînd, mai ales că şi coperta e realizată de o artistă atrasă de haiku, Lavana Kray.
Cartea are un Cuvânt înainte scris de autoare, cea care a făcut selecţia.
Apariţie editorială la Orăştie
Cu acest prilej, am făcut un schimb de cărţi. Eu i-am oferit cele două volume colective de haiku (apărute în luna iulie), iar poeta Ileana Floran mi-a oferit cea mai recentă carte colectivă care a apărut, în acest an, la Editura Emma.
Cartea despre care voi scrie câteva rânduri are titlul Visul, e un volum colectiv de poezie. Coordonatorul volumului este Ileana-Lucia Floran, nimeni alta decât poeta care semnează pe Agonia.
Autorii, în ordine alfabetică, sunt: Liliana Alexandru, Octavian Badea, Cornel Costea, Ileana-Lucia Floran, Gheorghe Pârlea, Anişoara Iordache, Elena Olariu, Liliana Rebenciuc, Luminiţa Săceleanu şi Monica Şumălan.
O carte de suflet
În anul 2010, am reuşit publicarea memoriile tatălui meu, învăţător Dumitru Grad, un cetăţean important al Maramureşului, unul dintre cei care au pus umărul la educarea tineretului din zona Vişeu, dar şi la organizarea şi dezvoltarea vieţii culturale din zonă.
I-am trimis un exemplar al acestei cărţi cu titlul „Printre amintiri” domnului profesor Marian Nicolae Tomi, „japonezul din Vişeu” , supranumit astfel pentru că a câştigat, în anul 2004, concursul internaţional de haiku de la Kusamakura, Japonia.
Discutând despre carte, despre Vişeu, domnul profesor Tomi mi-a spus că vişeuanii au reuşit să publice o carte despre Cenaclul literar artistic „Andrei Mureşeanu” din Vişeu de Sus. De cenaclu mă leagă două evenimente:
- am citit în cartea domnului profesor Marian Nicolae Tomi intitulată „Maramureşul istoric în date” ( Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2006) că tatăl meu a fost primul preşedinte al cenaclului;
- am participat la prima ediţie a concursului de poezie organizat în 2005 la Vişeu de Sus şi am obţinut Marele premiu la secţiunea haiku.
Acestea fiind motivele, l-am rugat pe domnul profesor să-i întrebe pe actualii membri ai cenaclului dacă vreunul are un exemplar de care să se poată lipsi. I-am spus că vreau să am această carte, dacă e posibil.
Cartea a sosit, înaintea Anului Nou 2011.
Titlul cărţii este Cenaclul literar artistic „Andrei Mureşanu” Vişeu de Sus, la 40 de ani de existenţă. Cartea a apărut la Editura Grinta din Cluj-Napoca, în 2008, şi este o ediţie îngrijită de Gavril Ciuban şi Lupu Petrovan.
Pe coperta I este reprodusă lucrarea „Muza şi poetul” de Alexandru Szabo, iar ilustraţiile din interiorul cărţii aparţin aceluiaşi pictor. Lucrarea a apărut cu sprijinul Consiliului Judeţean Maramureş şi al Fundaţiei „Pro Vişeu”.
Am primit cartea cu dedicaţia care m-a emoţionat:
„Doamnei Maria Tirenescu, în memoria primului preşedinte al Cenaclului literar «Andrei Mureşeanu», Dumitru Grad.”
În primele pagini ale acestei cărţi, Lupu Petrovan vorbeşte despre mişcarea literară vişeuană. De aici aflăm că iniţial cenaclul a purtat numele Nicolae Labiş, dar în 1968 s-a hotărât ca în titulatură să figureze numele poetului şi cărturarului revoluţionar de la 1848 – Andrei Mureşeanu – ai cărui strămoşi îşi au obârşia în Maramureş. Cu această dată, numele complet al grupării este CENACLUL LITERAR „ANDREI MUREŞEANU” AL CASEI ORĂŞENEŞTI DE CULTURĂ VIŞEU DE SUS.
Din 1971 şi până în 2003, mergeam la Vişeu numai în vacanţe, să-mi văd părinţii. Nu am avut legături cu cenaclul. Am cunoscut o parte din membrii cenaclului, dar în calitate de profesori sau instructori ai casei de cultură pe care tatăl meu a condus-o ca director (între 1959 şi 1965).
După această introducere în activitatea cenaclului, cartea rezervă câteva pagini fiecărui membru al cenaclului, unii având înscrise poezii, alţii sunt prezenţi cu proză, cu amintiri… În ordinea din carte, aceştia sunt: Gheorghe Ţiplea, Ion Mariş, Lupu Petrovan, Gavril Ciuban, Dumitru Iuga, Iuri Pauliş, Simion Iuga, Andronie Sfetcu, Ion Moise, Ion Petrovai, Vasile Ilie Pop, Ion Griga, Ion Chişu, George Bocşa, Ion Burnar, Aurel Martiniuc, Petru Şimon, Marian Nicolae Tomi, Ion Coman, Vasile Luţai, Ion Tomoiagă Maramureşeanu, Vasile Coman, Aurelian Antal, Viorica Cătuneanu, Georgeta Pauliş, Simion Şuştic, Viorel Horj, Helmuth Berner, Lucian Perţa, Anca Maria Sasu, Vasile V. Danci, Cristina Ramona Martişcă, Lazăr Năsui, Ioana Constantina Tivadar, Alexandru Deiac, Irina Hapca, Ion Ciuban, Cătălina Pop, George Brendea, Anca Avramescu, George Vasile Pop, Otilia Vanda Ciuban, Ion Deiac, Gina Ciolpan, Alex Pop, Ioan V. Pop, Ioan Pop Bica, Ion Mihăiescu, Nicolae Iuga, Gabriel Ciuban Jr., Cosmin Perţa.
Postfaţa cărţii este semnată de Gavril Ciuban. Ea este un omagiu postum adus celor ce „s-au retras Dincolo”: decanul de vârstă, Ion Tomoiagă Maramureşeanu, Ion Chişu, Ion Mariş, Vasile Ilie Pop, Vasile Coman, Irina Hapca, Ion Coman, Anca Maria Sasu.
Am citit cartea cu emoţie. Am insistat mai puţin la poezie. M-au interesat mai mult amintirile, comentariile, activităţile culturale, educative. Despre acestea mai ştiam câte ceva.
Îmi voi face timp să citesc toată cartea şi sunt convinsă că voi avea o imagine mai detaliată a ceea ce au făcut oamenii locului, acei maramureşeni sensibili.
Într-o zi de vară...
Motto:
Privind la oameni
şi ascultând natura
... într-o zi de vară
♦
Loking at people
listening to Nature
... on a summer day
Poemele haiku, câte unul pe fiecare pagină, în limbile română şi engleză, sunt împărţite în 24 de capitole:
1. Răsărit de lună
2. Pe Calea Robilor
3. Pământ şi cer
4. Cântul privighetorii
5. La pescuit
6. Revărsat de zori
7. Stropi de rouă
8. Grădina de trandafiri
9. Iazul
10. Zmeul de hartie
11. Chemarea dragostei
12. Ciocârlia
13. Liniştea amiezii
14. Arşiţă
15. Piscuri de nori
16. Un fulger
17. Furtuna
18. Nisipurile de Aur
19. Clopotele de vecernie
20. Roiuri de ţânşari
21. În asfinţit
22. Serata
23. Ruga de seară
24. Ora stingerii
Fiecare capitol conţine 5 haiku-uri.
Câteva exemple care să vă îndemne să citiţi cartea:
Eclipsă de lună –
toate stelele devin
mai strălucitoare
Lunar eclipse –
all the stars become
much more brillant
Noi constelaţii
sub Calea Lactee –
câmpuri de maci
New constellations
under the Milky Way:
fields of poppies
La rădăcina
unui fir de iarbă
primul licurici
At the root
of a blade of grass
the first glow-worm
Dintr-odată
cântul privighetorii
sparge liniştea
All of a sudden
the first call of a nighttingale
breaks the silence
Miezul nopţii –
în cârligul undiţei
secera lunii
Watching hour –
the crescent hangs
in the first hook
Dimineaţă de vară –
trandafirul roşu adună
toţi fluturii albi
Summer morn –
a red rose gathers all
the white butterflies
Dansul miresei –
o petală de trandafir
strivită sub tocuri
Bride’s dance –
beneath her high heels
a crushed rose petal
Arşiţă –
în coşul florăresei
nicio albină
Dog’s Day –
in the flower girl’s basket
not one bee
La vamă –
soarele asfinţeşte
în altă ţară
At the customs house
the sun is setting
in anoter country
Colonelul Dan Gîju, redactorul şef al săptămânalului Observatorul militar, în numărul 35/2010 scrie:
"Cărţile militarilor
Vasile Moldovan, Într-o zi de vară/On a summer day, haiku, Editura Verus, Bucureşti, 2010, 152 pag. Fost ziarist ani buni la Observatorul militar, dar şi la alte publicaţii ale armatei, după trecerea în rezervă, colonelul Vasile Moldovan continuă, cu cadenţă de metronom, publicarea plachetelor sale de haiku, domeniu în care este lider incontestabil nu doar printre creatorii militari, ci chiar în plan naţional. Fără alte comentarii, iată cel de-al 24-lea microciclu al cărţii, cel
care încheie, simbolic, o zi, intitulat, fireşte, Ora stingerii/ Bedtime şi format din patru haiku-uri: Ora stingerii –/ perna mea din fulgi/ din nou singură// Poveste de dragoste/ fără de sfârşit.../ e ora stingerii// Pe neaşteptate/ lumină în odaie – / mamă alăptând// Un punct de sprijin/ pentru mânuţa pruncului –/ sânul mamei."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu